Има играчи в бизнеса, които се справят добре. Има и играчи, които нарушават правилата, чупят стени, поглеждат встрани… и се справят още по-добре!
Те също грешат, но когато не грешат, оставят следи… На такива примери попаднахме в статията „Знаете ли защо трябва да промените правилата в бизнеса си!” в сайта www.lifehack.bg. Те наистина вдъхновяват и те карат да се замислиш, затова решихме да споделим част от тази статия с вас…
„…
В тази статия ще ви представя някои емблематични примери точно за такъв вид нови, креативни методи, които променят бизнеса, а и живота на много от нас.
„Човекът може да живее без въздух няколко минути, без вода – няколко дни, без храна – няколко седмици, а без нова мисъл – години наред.” - Кент Рут
„Apple”
„Apple” пуснаха своя PDA (personal digital assistant) „Newton” в началото на 90-те години на XX век. Това бе радикално изобретение и използваше нова технология – разпознаването на почерка. Пишеш по екрана и софтуерът трябва да разбере написаното. За съжаление, не работеше добре. Оказа се, че е изключително трудно софтуерът да разчита почерка на различните хора. Няколко други компании също пробваха и се провалиха.
„Palm” промени правилата. Тя създаде специална техника за въвеждане на текст, наречена „Graffiti”, и тогава всичко стана лесно – вместо PDA да се учи да разпознава почерка, човекът трябва да усвои техниката на писане. В сравнение с компютрите хората са много по-добри в адаптирането и ученето.
Ако измислите как да промените правилата на играта така, че да са удобни за вас, а не за конкурентите ви, промяната може да ви осигури уникално преимущество.
„Heintz”
Компанията „Heintz” имаше проблем с доматения си сок. Беше толкова гъст, че много бавно излизаше от бутилката и за целта потребителите трябваше силно да тръскат шишето. Сосовете на конкурентите излизаха много по-лесно. Повечето компании в положението на „Heintz” биха се опитали да направят соса по-течен. Но подходът на „Heintz” беше различен.
Компанията преобърна проблема наопаки и се възползва от недостатъка.
Тя промени рекламната си стратегия, за да подчертае бавното изтичане на соса, загатвайки, че сосовете, които излизат по-бързо, вероятно са с по-лошо качество. Твърдеше, че е страхотно да удряш по дъното на бутилката, за да извадиш соса. Впоследствие започна да предлага соса и в меки пластмасови шишета, така че клиентите да имат избор – да стискат пластмасовото шише или да удрят по стъкленото.
Как ще процедирате, ако ви поставят предизвикателството да измислите нов спорт?
Бихте могли да вземете празен лист хартия и да запишете всякакви щури идеи. Различен и вероятно по-продуктивен начин на действие е да започнете от съществуваща игра и да видите какво ще се получи, ако нарушите правилата й едно по едно.
Едно от правилата във футбола е забраната да се използват ръцете. Съзнателното нарушаване на това правило е довело до възникването на ръгбито. Едно от правилата в ръгбито е, че топката не може да бъде предавана напред. От съзнателното нарушаване на това правило се е появил американският футбол.
Пробвайте с тениса. Какво ще стане, ако играчите са трима? Какво ще стане, ако топката може да бъде връщана в играта, вместо да бъде избивана? Ами ако няма мрежа? Ами ако няма ракети? Ами ако топката не може да подскача (като перцето във федербала)? Бързо ще видите, че всяко нарушено правило води до нов вид игра, някои от които приличат на скуош, ракетс, лакрос, бадминтон и така нататък.
Точно като при спортовете, в бизнеса често е по-лесно да създадеш ново предприятие като нарушиш правилата на съществуващия бизнес модел, отколкото да измислиш нещо от нулата.
Джеф Безос от „Amazon.com” наруши правилата на книжния бизнес като използва Интернет, вместо традиционните дистрибуторски канали. „Virgin Group” на Ричард Брансън разтърси установените правила в множество браншове. Анита Родик, основателка на веригата „Body Shop”, постигна успех като възприе политиката съзнателно да върши обратното на онова, което правеха експертите в бранша.
Правилата съществуват, за да бъдат нарушавани. В спорта съдията може да те накаже, но в бизнеса пазарът е съдия и възнаграждава нарушителя, проявил новаторство.
„USA Today”
Друг пример за нарушаване на правилата е появата на „USA Today” в американската вестникарска индустрия. Преди създаването му през 1982 година водещият анализатор в бранша Джон Мортън отхвърли шансовете му за успех: „Списъкът на многотиражните вестници, създадени след Втората световна война, е не само кратък – той е несъществуващ”.
Основните вестници бяха регионални, но „USA Today” още от първия ден се разпространяваше в цялата страна. Сигналният брой драматично наруши традицията като преливаше от цвят и графики и осигуряваше кратки статии за популярната култура, спорта и забавленията. Той си намери нова публика – пътуващите по работа, които искаха да се осведомят за основните национални и местни новини по време на закуска. Вестникът откри нов начин да достигне до тях като се насочи към хотелите и летищата.
Когато „USA Today” отмъкна сериозни приходи от реклами от съществуващите гиганти като „Wall Street Journal” и „New York Times”, те бяха принудени да добавят цвят, да бъдат по-малко тесногръди и да подражават на младия си конкурент”.